Образовање и социјалне неједнакости (ОП4011)
Универзитет у Београду
ЕСПБ: 6.0
Садржај теоријске наставе
(1) Савремено друштво: стратегије развоја и актери. Друштвена стратификација. Друштвене неједнакости. Друштвене једнакости. Моћ и политика. Сиромаштво. Образовање и друштвена стратификација. (2) Место образовања у друштву и однос друштва и образовања (функционалистичко, либерално, марксистичко и интеракционистичко гледиште). Друштвена улога и циљеви образовања. Идеологија и образовање. Образовна политика као део укупне развојне политике друштва. Друштвена улагања у образовање. (3)Образовање и друштвене неједнакости. Друштвена покретљивост и образовање. Неједнакости и образовање: узроци, облици и последице неједнакости. Класне и етничке поткултуре и успех у образовању. Репродукција радне снаге,социјална саморепродукција. (4) Теорије о школству и неједнакости. B. Bernstein: Језички кодови. P. Bourdieu: Образовање и културна репродукција. P. Vilis: Анализа културне репродукције. I. Illich: Скривени наставни план. (5) Знање, моћ и образовање. Социјална пропулзивност школа. Разлике у образовном успеху. Род и успех у школи. Образовање и етничка припадност. Друштвена изопштеност и школство. Pierre Bourdieu – културална репродукција и друштвена репродукција. Michael F.D.Young - знање и моћ. Dennis Lawton – културално заједнички програм / Jane Torrey - културално диференцирани програм. (6) Образовање и једнакост шанси. Друштвене промене, развој и образовање. Образовање и вредности. Може ли образовање променити друштво? (7) Образовна политика. Држава, грађанско друштво и образовање. Образовна политика и проблем одлучивања. Плурализам образовних политика. (8) Промена политичке парадигме и образовне политике код нас. Савремене тенденције у образовању. Глобализација и националне образовне политике. Земље у транзицији и образовна политика: законодавне реформе у образовању.
Студијски истраживачки рад: панел дискусије, израда семинарских радова,радионице, активности на микроистраживачком пројекту.
Садржај практичне наставе
Предуслов
Циљ
Да студенти: прошире знања о повезаности образовања и друштва – на образовање се рефлектују друштвени процеси, али и образовање утиче на одвијање укупних друштвених промена; развију осетљивост за проблем друштвених неједнакости и неједнакости у образовању које имају структурна обележја. упознају се са показатељима о учешћу образовања у структурним променама друштва; прошире знања о улози институционализованог образовања у процесу уједначавања друштвених шанси учесника образовног процеса.
Литература
Тип испитивања
Методе извођења наставе
Наставници