Социологија школе (ОП6018)
Универзитет у Београду
ЕСПБ: 6.0
Садржај теоријске наставе
# Историјско-друштвени контекст еволуције школских система. Еволуција теоријских приступа о школи (репродукција заједничких вредности и/или репродукција конфликтних друштвених односа)
# Школа – простор за стратегије различитих социјалних актера. Политичка/економска/културна елита; наставници; родитељи; ученици.
# Образовне политике и институционалне промене: Структурација официјелних школских програма и друштвени контекст. Процеси унификације и/или диверзификације. Последице имплементације различитиих школских политика. Индивидуалне и генерацијске школске путање. Школовање као улог/инвестиција. Инфлација и девалвација школских диплома. Каскадна конкуренција. Меритократија и идеја социјалне правде.
# Друштвене неједнакости и „производња“ школског (не)успеха: класне, економске, расне , етничке, (суп)културне, родне и регионалне неједнакости.
# Компензацијско образовање (инклузивно образовање)
# Да ли је концепт једнаких шанси остварив? Образовни експерименти и велике школске реформе.
Садржај практичне наставе
Предуслов
Циљ
У овом курсу се не тежи свеобухватном историографском приказу развоја социологије школе као социолошке дисциплине, већ је пажња поклоњена пре свега: (а) анализи најзначајнијих теоријских и методолошких парадигми кроз које социолози промишлљају феномен институционалног образовања унутар социолошке традиције и савремених социолошких токова, (б) испитивaњу неколико најзначајнијих теоријских тема и проблема којима се бави савремена социологија школе и (ц) распознавању њиховог теоријског и методолошког утицаја на друге социолошке дисциплине и, мање или више сродне друштвене науке.
Литература
Тип испитивања
Методе извођења наставе
Интерактивна настава у којој се сменјују предаванја, креативне радионице и дискусије.
Наставници