Социологија школе (ОП6018)

Универзитет у Београду

ЕСПБ: 6.0

Садржај теоријске наставе

# Историјско-друштвени контекст еволуције школских система. Еволуција теоријских приступа о школи (репродукција заједничких вредности и/или репродукција конфликтних друштвених односа) # Школа – простор за стратегије различитих социјалних актера. Политичка/економска/културна елита; наставници; родитељи; ученици. # Образовне политике и институционалне промене: Структурација официјелних школских програма и друштвени контекст. Процеси унификације и/или диверзификације. Последице имплементације различитиих школских политика. Индивидуалне и генерацијске школске путање. Школовање као улог/инвестиција. Инфлација и девалвација школских диплома. Каскадна конкуренција. Меритократија и идеја социјалне правде. # Друштвене неједнакости и „производња“ школског (не)успеха: класне, економске, расне , етничке, (суп)културне, родне и регионалне неједнакости. # Компензацијско образовање (инклузивно образовање) # Да ли је концепт једнаких шанси остварив? Образовни експерименти и велике школске реформе.

Садржај практичне наставе

Предуслов

Циљ

У овом курсу се не тежи свеобухватном историографском приказу развоја социологије школе као социолошке дисциплине, већ је пажња поклоњена пре свега: (а) анализи најзначајнијих теоријских и методолошких парадигми кроз које социолози промишлљају феномен институционалног образовања унутар социолошке традиције и савремених социолошких токова, (б) испитивaњу неколико најзначајнијих теоријских тема и проблема којима се бави савремена социологија школе и (ц) распознавању њиховог теоријског и методолошког утицаја на друге социолошке дисциплине и, мање или више сродне друштвене науке.

Литература

Тип испитивања

Методе извођења наставе

Интерактивна настава у којој се сменјују предаванја, креативне радионице и дискусије.

Наставници