Основе биомедицинског инжењерства (УБ 2БМ)

Универзитет у Београду

ЕСПБ: 6.0

Садржај теоријске наставе

Предмет упознаје студенте са карактеристикама феномена преноса у биолошким системима који по својој сложености значајно превазилазе чисто хемијско-инжењерске системе. Основни концепти преноса количине кретања, масе и топлоте су примењени на биолошке системе на макро нивоу организма и ткива и на микро нивоу ћелије. Механизми преноса су приказани полазећи од једноставнијих примера (нпр. реолошко понашање крви, дифузија кисеоника кроз крвну плазму) па и до врло сложених (нпр. струјање крви кроз артерије, активни транспорт кроз ћелијску мембрану) при чему су дати приступи решавању и моделовању ових комплексних проблема. Предмет укључује и експерименталан рад студената на стерилној изолацији и манипулацији ткива.

Садржај практичне наставе

Практична настава укључује изолацију синовијалног флуида из артикуларног зглоба телета и одређивање реолошког понашања овог флуида као и примере дифузионог преноса терапеутских супстанци.

Предуслов

Нема

Циљ

Циљ предмета је да студенте упозна са феноменима преноса у биолошким системима и оспособи да ова знања механизама преноса количине кретања, масе и топлоте примене за решавање комплексних проблема у овим системима. На тај начин, студенти стичу знања како о биолошким процесима у живим организмима тако и о примени инжењерских принципа у анализи ових процеса. По успешном савладавању предмета студенти су стекли: (i) способност за разумевање и анализу сложених процеса у биолошким системима како на макро-нивоу организма и ткива, тако и на микро-нивоу ћелије; (ii) основна знања и вештине потребне за стерилан рад са ћелијама и ткивима; (iii) знања о специфичним захтевима и условима неопходним за култивацију ћелија и ткива који представљају основу за развој биореакторских система за примену у биохемијском инжењерству, фармацији и биомедицини; (iv) способности и знања потребна за рад и комуникацију у мултидисциплинарном тиму инжењера, биолога, фармацеута и лекара.

Литература

# Бугарски Бранко, Пројектовање процеса у Биохемиском Инжињеству, Академска Мисао , 2005 # Truskey G.A., Yuan F., Katz D.F., Transport phenomena in biological systems: a textbook for biomedical engineers, Prentice Hall, 2004. # Lightfoot E.N., Transport phenomena and living systems, John Wiley and Sons, New York, 1974 # Cherruault Y., Mathematical modelling in biomedicine, D. Reidel Publishing Company, Dordrecht, 1986. # Mass transfer in biological systems, A.L. Srier and T.G. Kaufmann (eds.), Chemical Engineering Progress Symposium Series, 66 (99), 1970. # Chemical Engineering in medicine, E.F. Leonard (ed.) Chemical Engineering Progress Symposium Series, 62 (66), 1966.

Тип испитивања

Рад студента се оцењује на основу домаћих задатака и теоријског дела испита. Домаћи задаци се састоје из извештаја о резултатима лабораторијске вежбе (ДЗ1), рачунског задатка (ДЗ2), и 3 семинарска рада који представљају анализу одређеног проблема (ДЗ3-5). Коначна оцена се израчунава према: ОЦЕНА = ДЗ1 x 0,15 + ДЗ2 x 0,1 + (ДЗ3 + ДЗ4 + ДЗ5) x 0,15 + ИСПИТ x 0,3

Методе извођења наставе

Настава укључује предавања и експерименталан рад у лабораторији. Експериментални рад студенти изводе самостално или у групама од по 2 до 3 студента.

Наставници