Увод у когнитивну лингвистику (РДН007)
Универзитет у Београду
ЕСПБ: 6.0
Садржај теоријске наставе
•Увод у когнитивну науку (историја и савремено стање).
• Приступи сазнању из угла когнитивне науке (когнитивна психологија, лингвистика, психолингвистика, неуролингвистика, вештачка интелигенција)
• Когнитивна семантика. Когнитивна граматика.
• Категоризација. Прототип. Нивои категоризације. Граматичке категорије (семантичка основа граматичких категорија).
• Концептуализација. Концептуализација и значење. Начини концептуализације (појмовна метафора, појмовна метонимија, сценарио). Организација концептуалне структуре (фрејм, домен, схема, перспективизација, ментални постор).
• Ментални лексикон (модели организације лексичке меморије).
• Вербалне асоцијације и концептуализација. Анализа вербалних асоцијација као метода когнитивне семантике и граматике.
• Конкретни примери примене когнитивног приступа у семантичким и граматичким истраживањима на материјалу српског језика у поређењу са другим језицима.
• Достигнућа когнитивне лингвистике која се користе у развоју интелигентних програмских система.
• Методе когнитивне обраде језика у проблемима проналажења информација, екстракције информација, аутоматског превођења, анализе осећања.
• Евалуација метода машинског учења и аутоматског резоновања из угла когнитивне лингвистике. Ресурси за евалуацију.
Садржај практичне наставе
Креативне радионице, семинарски радови, домаћи задаци, анализе когнитивних истраживања и интерактивне дискусије према садржају и структури теоријске наставе. Анализа језичких функција у одабраним софверским пакетима.
Предуслов
Циљ
Упознавање студената са основама когнитивне науке, са основним појмовима у вези са развојем људског сазнања, са неуролошком, психолошком и лингвистичком базом сазнања, као и са основним методама у когнитивној лингвистици; повезивање когнитивне лингвистике са захтевима у производњи софтвера (интерфејс човек-машина у најширем смислу, интелигенмтно понашање машина и сл).
Литература
# Лексикологија српског језика Р. Драгићевић Завод за уџбенике, Београд 2010.
# Вербалне асоцијације кроз српски језик и културу. Р. Драгићевић Друштво за српски језик и књижевност Србије, Београд 2010.
# Cognitive Linguistics. W. Croft and D.A. Cruse Cambridge University Press 2004.
# Foundations of Cognitive Grammar. R.W. Langacker Stanford University Press 2007.
# Linguistic Categorization. Prototypes in Linguistic Theory. J.R. Taylor Oxford University Press 2003.
# Введение в когнитивную лингвистику: учебное пособие. В.А. Маслова Флинта, Москва 2011.
# Metaphors We Live By G. Lakoff and M. Johnson The University of Chicago Press 2008.
# Метафоре у мишљењу и језику Д. Кликовац ХХ век, Београд 2004.
# Језик и просторно искуство Катарина Расулић Филолошки факултет Универзитета у Београду 2004.
# The Body in the Mind. The Bodily Basis of Meaning, Imagination, and Reason. M. Johnson The University of Chicago Press 1990.
# Women, Fire, and Dangerous Things. What Categories Reveal about the Mind G. Lakoff The University of Chicago Press 2008.
# Understanding computer and cognition T. Winograd and F. Flores Ablex Publishing Corporation 1990.
# Speech and Language Prosessing.An Introduction to Natural Language Processing, Computational Linguistics, andSpeech Recognition. D. Jurafsky and J.H. Martin Prentice Hall 2008.
Тип испитивања
Методе извођења наставе
Метода усменог излагања, разговора, дискусија, демонстрације, илустрације рада, учење кроз заједнички рад на решавању практичних проблема, самостално истраживање студената и решавање проблема на основу добијених задатака. Партиципативно, интерактивно кооперативно учење.
Наставници