Процесирање природног језика (ИСТЕ2)
Универзитет у Београду
ЕСПБ: 10.0
Садржај теоријске наставе
У оквиру предмета се обрађују следеће теме: Сегментација текста; препознавање речи и препознавање реченица. Токенизација. Морфологија – проблем лематизације. Проблем препознавање и генерисање облика. Општи однос расподеле информација између граматике и речника: методе засноване на правилима, методе учења, хибридне методе. Статистички модели језика. Етикетирање врсте речи; избор скупа етикета. Отклањање вишезначости – статистичке методе и методе засноване на правилима. Синтаксичка анализа; анализа контекстно слободним граматикама – анализа надоле и нагоре; плитко парсирање и коначни аутомати; формализам заснован на ограничењима - структуре својстава (“features”) и унификација. Депенденцијални модел. Специфични проблеми анализе; одређивање антецедента, координација, конгруенција. Прилази у семантичкој анализи. Све теме се илуструју примерима примене на српски језик.
Садржај практичне наставе
Предуслов
Циљ
Циљ курса је преглед основних метода у обради природних језика, заснованих на моделирању знања о језику и на статистичким моделима природних језика. Курс уводи студента у основне проблеме анализе природних језика на морфолошком, синтаксичком и семантичком нивоу и у методе њиховог моделирања. Указује се посебно на значај језичких ресурса у обради природних језика. Курс је претежно илустрован се на грађи српског језика.
Литература
#Ruslan Mitkov, The Oxford Handbook of Computational Linguistics, Oxford Univ. Press, 2003,
#Daniel Jurafsky & James H. Martin, Speech and Language Processing, Prenticе Hall 2008
#Sergei Nirenburg and Victor Raskin: Ontological Semantics, MIT Press, 2004
#Kenneth R. Beesley and Lauri Karttunen: Finite State Morphology, Stanford Univ. 2003
#Chris Manning and Hinrich Schütze, Foundations of Statistical Natural Language Processing, MIT Press. Cambridge, MA: 1999
#Cvetana Krstev, Processing of Serbian – Automata, Texts and Electronic dictionaries, Faculty of Philology, University of Belgrade, Belgrade, 2008.
Тип испитивања
групни, индивидуални и практични
Методе извођења наставе
Наставници