Процесирање природног језика (ИСТЕ2)

Универзитет у Београду

ЕСПБ: 10.0

Садржај теоријске наставе

У оквиру предмета се обрађују следеће теме: Сегментација текста; препознавање речи и препознавање реченица. Токенизација. Морфологија – проблем лематизације. Проблем препознавање и генерисање облика. Општи однос расподеле информација између граматике и речника: методе засноване на правилима, методе учења, хибридне методе. Статистички модели језика. Етикетирање врсте речи; избор скупа етикета. Отклањање вишезначости – статистичке методе и методе засноване на правилима. Синтаксичка анализа; анализа контекстно слободним граматикама – анализа надоле и нагоре; плитко парсирање и коначни аутомати; формализам заснован на ограничењима - структуре својстава (“features”) и унификација. Депенденцијални модел. Специфични проблеми анализе; одређивање антецедента, координација, конгруенција. Прилази у семантичкој анализи. Све теме се илуструју примерима примене на српски језик.

Садржај практичне наставе

Предуслов

Циљ

Циљ курса је преглед основних метода у обради природних језика, заснованих на моделирању знања о језику и на статистичким моделима природних језика. Курс уводи студента у основне проблеме анализе природних језика на морфолошком, синтаксичком и семантичком нивоу и у методе њиховог моделирања. Указује се посебно на значај језичких ресурса у обради природних језика. Курс је претежно илустрован се на грађи српског језика.

Литература

#Ruslan Mitkov, The Oxford Handbook of Computational Linguistics, Oxford Univ. Press, 2003, #Daniel Jurafsky & James H. Martin, Speech and Language Processing, Prenticе Hall 2008 #Sergei Nirenburg and Victor Raskin: Ontological Semantics, MIT Press, 2004 #Kenneth R. Beesley and Lauri Karttunen: Finite State Morphology, Stanford Univ. 2003 #Chris Manning and Hinrich Schütze, Foundations of Statistical Natural Language Processing, MIT Press. Cambridge, MA: 1999 #Cvetana Krstev, Processing of Serbian – Automata, Texts and Electronic dictionaries, Faculty of Philology, University of Belgrade, Belgrade, 2008.

Тип испитивања

групни, индивидуални и практични

Методе извођења наставе

Наставници