Дигиталне библиотеке и корпусна лингвистика (РДН020)

Универзитет у Београду

ЕСПБ: 6.0

Садржај теоријске наставе

Дигиталне библиотеке као генеричко име за дигитализоване садржаје библиотека, архива, музеја и других институција културе, науке и образовања. Методе и технике формирања, чувања и пласирања дигиталних информација. Дигитална библиотека у контексту правне регулативе, пре свега ауторског права, заштите података и цензуре. Анализа истакнутих дигиталних колекција. Анализа међународних пројеката који се баве општом доступношћу дигиталних садржаја. Савремене тенденције отвореног приступа дигиталним садржајима. Значај и улога дигиталне библиотеке у настави.

Садржај практичне наставе

Практична настава Форме електронског издаваштва – електронске књиге и часописи; технолошки аспекти електронског издаваштва – веза са базама података и савременим веб технологијама (XML, скрипт језици, PHP, конфигурисање сесија (cookies), моделирање логичке структуре документа (DOM – document object model); импликације електронског издаваштва на издавање, учење, рад и улогу библиотека. TEI (Text Encoding Initiative) – улога у формирању дигиталних библиотека. Дигитализација свих радних процеса у библиотекама; методе приступа тексту; слике страница (дигитализација, формати, индексирање); складиштење мултимедијалних докумената и приступ (формати и индексирање; вишејезичне колекције; дистрибуиране колекције и здружено претраживање); методе репрезентовања знања; методе дистрибуције (off-line и on-line); евалуација употребљивости и проналажења; колекције и њихова заштита; економска питања; питања ауторских права; архиви и репозиторији; дигиталне библиотеке и електронско издаваштво; актуелни пројекти дигиталних библиотека у свету и код нас; учење на даљину у светлу развоја дигиталних библиотека.

Предуслов

Циљ

Циљ предмета је упознавање студената са теоријом и праксом употребе рачунарских технологија у области дигиталних библиотека. Студентима се представљају савремена истраживања и постојећи дигитални ресурси, методе и алати за њихову анализу, интерпретацију и визуализацију

Литература

ДИГИТАЛНЕ библиотеке, дигитални репозиторијуми, дигиталне презентације / уредници Александра Вранеш и други. – Београд : Филолошки факултет ; [Вичита] : – (Дигитализација културне и научне баштине, универзитетски репозиторијуми и учење на даљину : тематски зборник) 2. “Digital libraries : principles and practice in a global environment / Lucy A. Tedd, Andrew Large. – München : K. G. Saur, 2005. – XIX, 280 str. : ilustr. ; 24 cm 3. SEMANTIC Digital Libraries / editors Sebastian Ryszard Kruk, Bill McDaniel. – Berlin : Springer, 2009. – XVI, 245 str. : graf. prikazi ; 24 cm 4. The Access Principle : the case for open access to research and scholarship / John Willinsky. – Cambridge [etc.] : MIT Press, 2006. – XV, 287 str. ; 24 cm. – (Digital Libraries and Electronic Publishing) 5. Ann N. Mitchel, Cataloging and Organizing Digital Resources: A How-to-do-it Manual for Librarians, Neal-Schuman Pub.,U.S. (April 2005) 6. TEI P5 Guidelines: http://www.tei-c.org/Guidelines/.

Тип испитивања

Методе извођења наставе

На предавањима се сви концепти представљају уз практичан рад са одабраним софтвером и уз конкретне примере. Вежбе су засноване на индивидуалном и групном раду. Kреативне радионице, семинарски радови, домаћи задаци, развој дигиталних библиотека и интерактивне дискусије према садржају и структури теоријске наставе.

Наставници