Основи филозофије природних наука (ИФПНТО2)
Универзитет у Београду
ЕСПБ: 10.0
Садржај теоријске наставе
#Филозофија науке логичког позитивизма: опсервационизам, индуктивизам, критеријум верификације, процедура научног открића, кумулативност научног знања, структура научне теорије, сводљивост теоријских термина на опажајне, однос верификације и конфирмације, структура научног објашњења, редукционизам, позитивизам и реализам.
# Критике основних ставова логичког позитивизма. Поперова критика индуктивизма, Поперова и друге критике опсервационизма, Квајнова критика две догме емпиризма, Парадокси Хемпела и Гудмана, Фајербендова и Кунова критика редукционизма и неке друге критике укључујући и теоријска повлачења самих позитивиста.
# Поперова филозофија науке: фалсификационизам и хипотетичко дедуктивни метод, наивни и методолошки фалсификационизам, методолошки договори као основа фалсификационизма. Критеријуми демаркације, схватање прогреса и критеријуми прогреса науке, Тарскијева дефиниција истине и истиноликост, критике оперативности Поперових критеријума прогреса, скривена употреба индукције и друге к.ритике.
# Кун о развоју науке као смени парадигми: историјски угао посматрања, схватање развитка науке, појмови револуције и нормалне науке, несамерљивост и њени проблеми, читав низ критика које изазивају Кунови ставови.
#Фајерабендов епистемолошки анархизам: три плурализма Пола Фајерабенда, наука као идеологија и путеви њене деидеологизације, веома ублажено схватање научне рационалности, какав прогрес науке је једино могућ, основне критике.
#Лакатишева одбрана рационализма: појам научно-истраживачких програма, структура научно-истраживачких програма, основни типови процене научно-истраживачких програма, рационална реконструција науке као тест успеха методологија, основне критике, Фајерабендова и друге критике Лакатиша.
# Лауданова методологија: шта су истраживачке традиције, појмовни и емпиријски проблеми, критеријуми научног прогреса, анти-реализам, Фајерабендова и друге критике Лаудана.
# Основне идеје единбуршких филозофа науке: да ли се наука развија само под утицајем спољних фактора, основне критике.
# Реалистичко-антиреалистички спор у савременој филозофији науке. Основни ставови реалиста и антиреалиста. Главни аргументи једних и других..
#Главне концепције научне рационалности и главни правци њихове критике.
Садржај практичне наставе
Предуслов
Завршене основне студије
Циљ
Упознавање студената са историјским развојем филозофије науке. Упознавање студента са основним становиштима, проблемима, споровима и аргументима у савременој филозофији науке, и посебно са драстичном променом слике науке у другој половини ХХ века.
Литература
#Светозар Синђелић, Кумулативност и револуција у науци, Београд: ФДС, 1997
#Јелена Берберовић, Наука и савремени свијет, Сарајево: Свијетлост 1989
#Невен Сесардић (прир.), Филозофија науке, Београд: Нолит, 1986
#Лари Лаудан, Прогрес и његови проблеми, Београд: Институт за филозофију Филозофског факултета у Београду, 2002.
#Имре Лакатош и Ален Масгрејв, Критика и раст сазнања, Београд, Плато, 2003
Тип испитивања
Методе извођења наставе
Предавања, консултације
Наставници