Педагогија
Филозофски факултет
Врста студија:
докторске академске студије
По завршеним студијама кандидат стиче научни назив:
доктор наука – педагошке/андрагошке науке
Сврха докторских студија педагогије јесте образовање стручњака који ће уз помоћ теоријских знања и развијених професионалних компетенција бити у стању да разумеју и анализирају процесе и делатности васпитања и образовања у њиховој укупној културној, историјској, цивилизацијској, друштвеној, индивидуално-људској, као и институционалној димензији, и који ће моћи критички да преиспитују, развијају и унапређују педагошку науку и праксу у различитим сферама професионалног рада, узимајући у обзир савремена научна сазнања, друштвене потребе и кретања и индивидуалне потенцијале и права. Полазећи од тога, програм докторских студија креиран је тако да обезбеди највиши ниво професионалних компетенција: теоријских знања, техника, вештина и стратегија професионалног деловања и научноистраживачког рада.
Програм докторских студија педагогије усмерен је на оспособљавање кандидата за самостални научноистраживачки рад. Програм се одвија кроз изучавање специфичних теоријско-методолошких и истраживачких проблема педагошке теорије и праксе и кроз студијски истраживачки рад.
Сврха докторских студија јесте развој науке, критичког мишљења и образовање кадрова способних да самостално воде оригинална и друштвено и научно релевантна истраживања и новим сазнањима доприносе развпју науке и општем развоју друштва.
Циљеви студијског програма
Циљеви докторских студија педагогије јесу:
• оспособљавање за разумевање и критичко преиспитивање педагошке науке и васпитања и образовања као облика друштвене праксе;
• оспособљавање за контекстуални и интердисциплинарни приступ у проучавању педагошких феномена;
• развијање креативних способности и оспособљавање за самостално решавање теоријских и практичних проблема у области васпитања и образовања;
• развијање истраживачке радозналости, научне отворености, критичког става према теоријским налазима и истраживачким резултатима, развијање спремности за сталним преиспитивањем могућности и домета педагошке науке, за сагледавање вредности и ограничења васпитне праксе, као и упорности у трагању за научном истином;
• оспособљавање за самостално организовање и остваривање научних истраживања;
• оспособљавање за укључивање у националне и међународне научно-истраживачке пројекте;
• развијање свести о потреби континуираног професионалног развоја;
• развијање академских и професионалних вештина неопходних за развој и популаризацију педагошке науке и унапређивање васпитно-образовне праксе.
Исходи студијског програма
По завршених докторских студија студија доктор педагогије поседује знања, вештине, развијене способности и компетенције да:
- самостално решава практичне и теоријске проблеме у области педагогије и развија васпитно-образовну праксу уз употребу научних метода и поступака;
- самостално идентификује истраживачка питања, дефинише истраживачке проблеме, планира и реализује истраживање користећи одговарајуће квантитативне и квалитативне методе и поступке;
- иницира и укључује се у остваривање националних и међународних научних и развојних пројеката у области теорије и праксе васпитања и образовања;
- критички анализира, процењује и примењује нова педагошка сазнања и идеје;
- поштује принципе етичког кодекса добре научне и наставне праксе;
- комуницира на професионалном нивоу приликом саопштавања научноистраживачких резултата;
- презентује резултате својих научних истраживања на националним и међународним научним скуповима и у научној периодици и промовише и преноси академској заједници и широј јавности стручна знања и идеје, као и остварења значајна за друштвени и културни напредак;
- ради као члан истраживачког тима;
- оригиналним истраживачким радом постиже резултате који проширују границе сазнања у педагогији;
- темељно познаје и разуме теоријско-методолошке проблеме педагошке науке;
- темељно познаје и примењује различите епистемолошко-методолошке приступе и критички преиспитује њихове предности и ограничења у истраживању васпитања и образовања;
- сагледава и разуме проблеме васпитања и образовања у друштвеном, културном и институционалном контексту;
- познаје теоријско-методолошке основе развијања васпитно-образовних програма;
- тумачи васпитно-образовне феномене и развија васпитно-образовну праксу интегришући сазнања из различитих области педагогије и критички преиспитујући различите педагошке теорије и правце;
- повезује знања из различитих подручја педагошке науке, као и из других наука и користи их у решавању проблема у области васпитања и образовања;
- разуме и продуктивно користи савремена знања у области педагогије;
- користи резултате истраживања за унапређивање васпитно-образовне праксе, промовисање педагошких сазнања и развијање педагошке науке.
Услов за упис на студије
Завршене мастер академске студије из области педагогије (300 ЕСПБ), просечна оцена на основним и мастер академским студијама најмање 8 (осам) или најмање 5 научних радова објављених у часописима од националног и међународног значаја, познавање једног страног (светског) језика; лице које нема завршене одговарајуће студије полаже диференцијални испит, у складу са Статутом Факултета.
На овом студијском програму постоје следећи модули:
Назив |
Акроним |
Семестар |
Инф. о модулу |
|
На овом студијском програму се држе следећи предмети:
Акроним |
Назив |
ЕСПБ |
Семестар |
Модул |
Изборност |
Екстерни линк |
|